Het is geen geheim dat Toyota het grootste Japanse automerk is. In 2021 behield Toyota zijn traditionele positie als de grootste autofabrikant en het best verkopende automerk van Japan. Toyota won marktaandeel, terwijl Suzuki, Honda, Daihatsu, Nissan en Mazda alle hun positie op de verkoopranglijst behielden, ondanks het feit dat ze minder goed presteerden dan de rest van de markt. Maar hoe is Toyota zo groot geworden? We vertellen er meer over in deze blog.
Sinds de oprichting in 1937 is Toyota toonaangevend in de auto-industrie. Vandaag de dag is Toyota één van de grootste autofabrikanten ter wereld en produceert het voertuigen in 27 landen. Het succes van Toyota is gebaseerd op het streven naar kwaliteit, innovatie en voortdurende verbetering. De filosofie van het bedrijf van ‘kaizen’, of voortdurende verbetering, is duidelijk in alle aspecten van de activiteiten, van productontwerp en productie tot klantenservice.
Dit streven naar kwaliteit heeft Toyota tot een van de meest vertrouwde merken ter wereld gemaakt. Toyota is door Interbrand, een wereldwijd merkenadviesbureau, zelfs al vier jaar op rij uitgeroepen tot het meest waardevolle automerk ter wereld. De toewijding van het bedrijf aan innovatie heeft geleid tot een aantal doorbraken, waaronder de ontwikkeling van de Prius: ’s werelds eerste in massa geproduceerde hybride auto. Toyota is ook een leider in brandstofceltechnologie en werkt aan de ontwikkeling van voertuigen die worden aangedreven door waterstof.
Toyota’s streven naar duurzaamheid gaat verder dan zijn producten. Het bedrijf werkt aan het verminderen van zijn ecologische voetafdruk in alle aspecten van het bedrijf; van productie tot marketing en kantooractiviteiten. Toyota is ook een leider op het gebied van filantropie en steunt diverse doelen over de hele wereld. Of het nu gaat om het ontwikkelen van de nieuwste autotechnologie of het teruggeven aan de gemeenschap, Toyota werkt aan een betere wereld.
Het aanbod van Toyota
Als een van ’s werelds grootste autofabrikanten produceert Toyota Motor Corporation een breed scala aan voertuigen, van SUV’s en vrachtwagens tot minibusjes en sedans. Het aanbod van Toyota verschilt per land, maar enkele van de populairste modellen zijn de Corolla, Camry en RAV4.
De Corolla is wereldwijd het best verkochte model van Toyota en wordt al sinds 1966 geproduceerd. De nieuwste Corolla heeft een strak design, een comfortabel interieur en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. De Camry is een andere topper van Toyota. Het is een middelgrote sedan die veel ruimte en een soepel rijgedrag biedt. Voor 2019 is de Camry opnieuw ontworpen en hij wordt nu standaard geleverd met Toyota Safety Sense, een pakket hulptechnologieën voor de bestuurder. De RAV4 is een compacte SUV die perfect is voor gezinnen. Hij heeft veel laadruimte en is leverbaar met vierwielaandrijving. De RAV4 is ook leverbaar met een hybride aandrijflijn, waardoor hij nog zuiniger is.
Al deze factoren en het gevarieerde aanbod aan modellen hebben Toyota geholpen om het grootste Japanse automerk te worden. Het bedrijf houdt dan ook trouw vast aan deze koers, dus is er geen reden om te denken dat het die positie niet nog vele jaren zal behouden.