www.autopress.be
Français Nederlands 

Motorfietsen AutoPress




Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Forum AutoPress
 
                            
AutoPress op FacebookAutoPress op Twitter

 

HONDA NC 700 X
EENVOUD ALS KWALITEIT
 

Tekst & Foto's : Louis WEENEN

12/11/2012


Honda NC 700 X“Overbodig” staat niet in het woordenboek van deze nieuwe Honda NC 700 X. Dit is een model dat oude motorwaarden inpast in onze moderne mobiliteitsproblematiek. Een crisisbewuste tweewieler met een scherpe prijs en belachelijk laag verbruik.

Honda wil de consument tegemoet treden met een nieuw soort tweewieler, met ook een nieuwe naam: “crossover”. De NC reeks bestaat in drie uitvoeringen. Het basis model, de S, de meer uitgewerkte X –versie, waarmee we zowat 550 km hebben gereden en de NC met semiautomaat, die binnenkort op de markt komt.

De basisfilosofie blijft voor alle drie dezelfde. De NC wil een gebruiksvriendelijke motor zijn, met lage rij- en onderhoudskost. Het overtollige moet plaats ruimen voor het echt noodzakelijke. Resultaat is alvast een tweewieler die ondanks zoveel mogelijk “prijsdrukken” niet heeft ingeboet aan kwaliteit. Modern, technologisch ook al bij de tijd en knap afgewerkt. Geen lelijk eendje dat een onopvallend leven tegemoet gaat!

Het X-model beschikt een leuk kuipje en een windscherm dat in de hoogte (2 cm) kan geregeld worden. Maar dan moet je wel gebruik maken van een bijgeleverde sleutel. Best vervang je het scherm door een groter, alleen in optie verkrijgbaar, exemplaar.
Het design van deze NC mag er best zijn. Vloeiende en rake lijnen laten niemand onberoerd. Er is voorzien in voldoende verlichting, zowel voor als achteraan en het zadel-tankgeheel zorgt voor een perfecte rijzit. Met dank ook aan de lage zit van 79 cm. Ook de wielarmen van de 17 duims wielen zijn geslaagd. En de passagier, die behoorlijk knus zit, kan gebruiken maken van een stevige steun.

KOPPEL

Het kloppend hart van de NC is een vloeistofgekoelde tweecilinder met in totaal 8 kleppen. Voor zijn voeding zorgt een elektronische injectie. De ontsteking is toevertrouwd aan een computergestuurde digitale transistor met elektronische vervroeging. De twee cilinder van exact 670 cc is goed voor 47,6 pk voor een rijklaar gewicht van 214 kg. Maar het koppel van 60 nM bij amper 4.750 toeren per minuut zorgt voor een specifieke en utilitaire rijstijl. Zes versnellingen met een ketting zorgen voor de overbrenging.

RIJFILOSOFIE

Uit onderzoek van Honda blijkt dat motorrijders voor hun gewone verplaatsing bijna nooit sneller rijden dan 140 km per uur en dat Honda NC 700 Xze de 6.000 toeren zelden overschrijden. De NC beschikt dan ook over een toerentalbegrenzer die vanaf die 6200 rondjes in werking treedt. Concreet gebruik je dan het riante koppel, schakel je weinig en rijd je vaak in de hoogste versnelling.

Op die manier wordt de motor flink gespaard, maar verlies je het vinnig optrekgevoel waarnaar vooral de hobbyrijder op zoek is. Dit is vooral een motorfiets om je te verplaatsen. En dat doet hij bijzonder goed en betrouwbaar. In het stadsverkeer kun je zeer goed mee met de gewone “flow”. Defensief rijden lukt eveneens. Graag hadden we tijdens sommige parkeersituaties een centrale poot gehad. Die is alleen verkrijgbaar in optie.

De wegligging van de NC is voortreffelijk. Alleen laat de voorvering het afweten wanneer een weg oneffen en hobbelig is. Er werd hier een beetje bespaard op de hydraulische vork. Achteraan levert de monoshock wel keurig werkt.
Het algemeen comfort is meer dan behoorlijk, alleen dus op een slecht wegdek niet. Je neemt de bochten met plezier en geniet dan van de koppelkracht.

Op de autosnelweg houdt hij zeer correct zijn lijn. In de files gaat het zeker vooruit en ook voor de gewone opdrachten geeft hij geen krimp. Het gecombineerd ABS remsysteem voldoet in de meeste situaties. Voor nog meer kracht zou een tweede schijf vooraan kunnen zorgen, maar dan zou de prijs van de NC alweer stijgen.

En handigheidje is de “valse” benzinetank. Die kan opengeklapt worden en biedt plaats aan een integraal helm of een zak met flink wat boodschappen. Een motor met een scootereigenschap. De vuldop van de benzinetank bevindt zich onder het zadel van de passagier. Bagageruimte en dop kunnen via de contactsleutel makkelijk boven de” valse” benzinetank geopend worden.

ZUINIG

Het instrumentenbord is digitaal, plaatsbesparend en overzichtelijk. Gereden afstand, snelheidsmeter, toerenteller , tijd en benzineaanduiding, dat is het zowat.
Het verbruik strijdt tegen de ontiegelijk hoge benzineprijzen. Per 100 km kwamen we gemiddeld zelfs uit op slechts 3,4 liter. Met een tankinhoud van 14,1 liter flirten we met een actieradius van iets meer dan 400 km. Dit geeft een echt “wouw” gevoel. En om zeer positief te besluiten geven we zijn prijs mee: 6390 euro. Teveel? Ga dan voor de NC 700 S, die kost slechts 5.690 euro!!!

Honda NC 700 X
PLUS

Koppel
Versnellingsbak
Wegligging
Afwerking
Design
Ruimte onder valse benzinetank
Standaard ABS
Verbruik
Prijs

MIN
Origineel windscherm
Voorvering slecht wegdek
Geen centrale poot
Enkele remschijf vooraan




Technische Fiche


Motor : vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt
Cilinderinhoud : 670 cc
Vermogen : 47,6 pk of 34 kW/6.250 tpm
Koppel: 60 nM/ 4.750 tpm
Zithoogte: 79cm
Aantal versnellingen: 6 ; secundaire overbrenging: ketting

Leeggewicht: 214 kg
Tankinhoud: 14,1 l
Prijs: 6.390 €

Honda NC 700 X

Honda NC 700 X

Honda NC 700 X

.: Meer Motoren :.

Terug

 

 

Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden