www.autopress.be
Français Nederlands 

Motorfietsen AutoPress




Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Forum AutoPress
 
                            
AutoPress op FacebookAutoPress op Twitter

 


BMW E-Scooter, ontwerpstudie van BMW Motorrad

Innovatieve ontwerpstudie met elektrische aandrijving.

In de grote stedelijke centra wordt ruimte hoe langer hoe meer een schaars goed. De verkeersdrukte neemt voortdurend toe. En de politieke en sociale omstandigheden zijn onderhevig aan verandering. En al die factoren leiden ertoe dat de vraag naar privévervoer almaar groter wordt. De elektrisch aangedreven ontwerpstudie BMW E-Scooter biedt een innovatieve kijk op de veranderende behoeften van stedelijke mobiliteit.

De zuiver elektrisch aangedreven scooters die op het moment beschikbaar zijn, worden haast uitsluitend in steden gebruikt omdat ze wegens hun prestaties en autonomie alleen maar voor korte afstanden geschikt zijn. De ontwerpstudie BMW E-Scooter biedt echter veel meer toepassingsmogelijkheden.

Een grote autonomie en uitstekende prestaties
Omdat de scooter bedoeld is als een toekomstgericht voertuig om tussen de voorsteden en het stadscentrum te pendelen – in die hoedanigheid heeft het onderzoek steun gekregen van het Duitse ministerie voor transport, bouwwerken en stadsontwikkeling – werden er twee belangrijke voorwaarden aan de ontwikkeling ervan gesteld: dynamische eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van een maxiscooter met verbrandingsmotor en een grote autonomie in realistische gebruiksomstandigheden.

Het vermogen en de topsnelheid van de ontwerpstudie BMW E-Scooter zijn hoog genoeg om op stedelijke snelwegen op een veilige en betrouwbare manier inhaalmanoeuvres uit te voeren, ook wanneer de machine twee personen vervoert. Zelfs op steile hellingen en met een passagier kan de scooter probleemloos wegrijden.

De ontwerpstudie heeft ook het vereiste maximumvermogen om in het belangrijke snelheidsgebied van 0 tot 60 km/u goede acceleraties mogelijk te maken, die de vergelijking kunnen doorstaan met die van de huidige maxiscooters die door een verbrandingsmotor van 600 cc aangedreven worden.

Het grote opslagvermogen van de accu maakt een autonomie van meer dan 100 km mogelijk. Daardoor is de ontwerpstudie BMW E-Scooter een emissieloos vervoersalternatief dat geschikt is voor dagelijks gebruik in verstedelijkte gebieden.

Snel opladen via een gewoon stopcontact
De accu van de E-Scooter kan via een gewoon stopcontact, zoals je die in Europa, de VS, Canada en Japan aantreft, opgeladen worden. Een speciaal laadstation is niet nodig. Wanneer de accu volledig leeg is, bedraagt de oplaadtijd minder dan drie uur. Uit ervaring weten we echter dat de accu maar heel zelden volledig leeggereden wordt zodat de oplaadtijden over het algemeen korter zijn.

Frame
In tegenstelling tot de bestaande maxiscooters met verbrandingsmotoren heeft de ontwerpstudie geen hoofdframe. In plaats daarvan neemt de aluminium accubehuizing – waarin ook het elektronische systeem dat de accucellen in het oog houdt, ondergebracht is – de functie van het frame over. De stuursteun is op die behuizing gemonteerd, net als het achterframe en de single swing arm die links gemonteerd is en waarop de horizontaal geïnstalleerde schokdemper met scharnieren bevestigd is.

Elektromotor, vermogenselektronica en laadsysteem
Wegens zijn hoge vermogen heeft de ontwerpstudie van BMW Motorrad geen naafmotor met een directe aandrijving of planetaire tandwielkast. In plaats daarvan is de krachtige elektromotor achter de accubehuizing gemonteerd. De secundaire aandrijving bestaat uit een tandriem die van de elektromotor naar een riemschijf gaat.

Die riemschijf is coaxiaal op de vorkscharnier gemonteerd en is van een aandrijftandwiel voorzien. Vandaar wordt het vermogen via een rolketting naar het achterwiel overgebracht. Wanneer de E-Scooter vertraagt (het gas lossen) of remt, wordt de vrijgekomen energie gerecupereerd. Daardoor wordt afhankelijk van het rijprofiel de autonomie van het voertuig met 10 à 20% verhoogd.

De voor de elektrische aandrijving noodzakelijke onderdelen zijn boven op de accubehuizing gemonteerd. Het externe elektronische systeem voor de accu houdt zowel tijdens het rijden als tijdens het laden permanent een reeks van gegevens in het oog, zoals de temperatuur en de spanning van de accucellen.

De vermogenselektronica fungeert als een regelsysteem voor de elektromotor. Het laadsysteem omvat een laadkabel waarmee de accu via een gewoon stopcontact opgeladen kan worden. Naast andere onderdelen zoals een ISO isolatiemonitor, een hoogspanningsaanduiding en een hoogspanningsdistributeur is ook een DC-DC-omzetter ingebouwd. Die laatste is nodig om de hoogspanning in laagspanning om te zetten zodat meer bepaald de regeleenheden van het voertuig met een spanning van 12V gevoed kunnen worden.

Koelsysteem
Tijdens de rit worden de elektromotor en de vermogenselektronica met vloeistof gekoeld, net als het laadsysteem tijdens het opladen. Een elektrische waterpomp stuwt het koelwater doorheen de radiator. Hoewel de accu’s in elektrische auto’s gewoonlijk met vloeistof gekoeld worden, maakt de ontwerpstudie E-Scooter gebruik van een luchtkoeling om ruimte te besparen.

Veiligheid
BMW Motorrad is een van de weinige producenten van motorfietsen die bij de ontwikkeling van elektrische voertuigen kan voortbouwen op zijn ervaring en expertise in de autosector. De synergie bij de ontwikkeling van de conceptstudie BMW E-Scooter is groot, niet alleen door de beschikbaarheid van technische onderdelen, maar ook door de kennis op het gebied van hoogspanning en de bijhorende veiligheidsvereisten.

Hier worden voor het eerst normen die vooraanstaande autobouwers opgesteld hebben voor de veiligheid en betrouwbaarheid van hoogspanningssystemen (> 60 volt), toegepast bij een tweewieler met elektrische aandrijving.

 

.: Meer Motoren :.

Terug

 

 

Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden