www.autopress.be
Français Nederlands 

Motorfietsen AutoPress




Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Forum AutoPress
 
                            
AutoPress op FacebookAutoPress op Twitter

 

BMW DOORBREEKT SCOOTER CORDON

Het zat er aan te komen. BMW wil van alle markten thuis zijn. Na de introductie van de nieuwe zescilinders motorfietsen, pakt het merk uit met een scooterverhaal. Dat is begon al tijdens de salons van Milaan en Brussel, toen we ze voor het eerst statisch te zien kregen.

 

Tekst & Foto's : Louis WEENEN

12/11/2012

 

BMW C600 SPORT C650 GTNu wordt aan het verhaal een vervolg gebreid in het Spaanse Madrid. De C600 Sport en C 650 GT werden tijdens uitgebreide rijtests voor de leeuwen geworpen. En eerlijk gezegd, beiden hebben ze de vuurdoop goed doorstaan.


Met de productie van hun twee scooters wil BMW meespelen op een groeiende scootermarkt. 75% van hun scooteromzet willen de Duitsers boeken in Italië, Spanje en Frankrijk. Ook in België zullen beide modellen allicht aanslaan.  BMW heeft voordeel gehaald uit bestaande producten van de concurrentie. Aangevuld  uiteraard met de eigen ervaringen uit de motorproductie. Vandaar dat het merk zowat  vanuit het niets twee sterke concurrenten op de markt aanbiedt. Voor twee doelgroepen dan nog!
Een sportieve scooter, voor hen die veel plezier willen beleven aan hun scooter. En een GT model, voor de op comfort beluste “touring” consument.


Dat de twee moeten voldoen aan nieuwe mobiliteitswaarden is een leidraad geweest in  hun ontwikkeling. Vandaar dat we de modellen eveneens in een specifieke, grote,  stadomgeving hebben uitgeprobeerd. En er staat trouwens al een volgende uitdaging in de steigers. Een elektrische design  scooter. Maar dat wordt dan weer een ander verhaal.

C 600 SPORT

De Duisters hebben een "marketingkonijn" uit de hoge hoed getoverd. Het getal in de  merkbenaming is "fake". Beide scooters hebben immers dezelfde watergekoelde  tweecilinder motor van 647 cc aan boord. Die is goed voor 44 kW of 60 pk vermogen
en een koppel van 66 Newtonmeter.


BMW C600 SPORT C650 GTHet grote verschil tussen beide modellen zit hem uiteraard in het gewicht. Volgetankt  bedraagt dit voor onze sporter 249 kg. En dit vertaalt zich tijdens het rijden in een  ietwat grotere wendbaarheid. Zowel in het stadsverkeer, waar je hem gemakkelijk kunt stallen op de standaard aanwezige zij- of centrale poot . Of in kleine, scherpe bochten,  waarin hij zich gemakkelijker laat "leggen".


De C 600 Sport heeft dan weer een kleinere opbergruimte onder het zadel. Goed voor  slechts een scooterhelm. Qua design ziet hij er minder zwaar uit dan het GT model.
Slanker, maar ook minder plaats biedend aan chauffeur en passagier. De motor doet het erg goed. Gekoppeld aan de CVT automaat gaat het soms te snel.


Zo durfde het achterwiel op bijvoorbeeld een zebrapad tijdens het snel optrekken door  te spinnen. Idem dito voor de GT, die door zijn meergewicht nochtans iets minder snel  op gang komt.


Het handmatig instelbaar windscherm is iets kleiner dan bij het ander model.  Er is voorzien in drie schijfremmen, die standaard voorzien zijn van ABS. Het is  bovendien een gecombineerd remsysteem: met een ruk aan de hendel worden zowel
voor- als achterrem bediend.


Het achtergedeelte mondt uit in een enkele stoplicht met led lampen. En door het  gebruik van een daglicht functie, branden vooraan speciale led lichtjes. Die worden  goed opgemerkt in het verkeer zonder te verblinden. Standaard beschikt deze Sport overeen dashboard met uitgebreide computergegevens. Wel missen we hier een toerenteller.
De prijs van deze erg aantrekkelijke en tamelijk behoorlijk afgewerkte scooter is  verrassend interessant: 10.690 euro. De Japanse en andere concurrenten zijn alvast  gewaarschuwd.

C 650 GT

De grote “fun” waarde hebben we gevonden bij de C 600. Voor het lange en stevige  rijwerk komen we uit bij de GT.
BMW C600 SPORT C650 GTMet meer beenruimte, bijkomend comfort voor de passagier en voldoende plaats onder het zadel. Hier kan je een integraal- en scooterhelm kwijt. Door het meergewicht,  volgetankt kom je uit op 261 kg, win je zeker op de autosnelweg aan stabiliteit.


Het zadel, met steuntje in de rug, biedt bijkomend comfort. Nog een bonus is het grotere windscherm, dat elektrisch kan versteld worden. Het voorgedeelte doet aan dat van de  RT motorfiets denken en achteraan zijn er twee stoplichten. Net zoals bij de sportversie beschik je over grote banden, die zorgen voor een uitstekende wegligging.


De vering is eveneens voortreffelijk op beide scooters. Een omgekeerde voorvork en  een onderhoudsvriendelijke, zijdelings geplaatste mono-veer achteraan.
Met deze scooter kun je gemakkelijk lange reizen aan. Een beetje ontgoocheld zijn we  in het verbruik. En dit geldt voor beide scooters. In de stad maten we waarden tot  7 liter per 100km en kwamen voorts uit op een gemiddeld verbruik van 4,6 liter. Eerlijk gezegd teveel voor scooters die boven de waarde blijven van kleinere auto's.


De knappe uitlaten, op beide scooters, beantwoorden aan de euro 4 norm en zijn uiterst milieuvriendelijk.
De prijs van deze GT valt met 11.050 euro goed mee, temeer omdat er veel in het basispakket is opgenomen.

EXTRA'S

Maar BMW zou BMW niet zijn mochten extra's uitblijven.
Het merk heeft een kledinglijn voor het scootergebruik ontwikkeld, inclusief helm, vest en handschoenen. Wie wil kan zich hand- en zadelverwarmers aanschaffen (vervat in een speciaal pakket) of meer opslagruimte voorzien. Dat kan door het kopen van een topkoffer, samen met de noodzakelijke montagekit.


Het mag dus duidelijk zijn dat BMW via de grote scooterpoort is binnengekomen. Dat de beide, veilige modellen, heel wat vertrouwen wekken, moge blijken uit de vele blindelings, vooraf geplaatste bestellingen.

BMW C600 SPORT C650 GTPlus
Motor
Design
Automaat
Wegligging
Comfort (GT)
Uitrusting
Prijs

Min
Geen toerenteller C 600 Sport
Wendbaarheid GT
Doorspinnen bruusk optrekken
Verbruik

Technische fiche C 600 Sport

Motor : watergekoelde viertakt tweecilinder
Cilinderinhoud : 649 cc
Vermogen : 44,kW (60 pk) bij 7500 tpm
Koppel: 66 Nm bij 6000 tpm
Zithoogte: 81 cm
Aantal versnellingen: CVT automaat
Rijklaar gewicht : 249 kg
Tankinhoud: 16 l
Prijs: 10.690 euro

 

BMW C600 SPORT C650 GT

 

Technische fiche C 650 GT

Motor : watergekoelde viertakt tweecilinder
Cilinderinhoud : 649 cc
Vermogen : 44,kW (60 pk) bij 7500 tpm
Koppel: 66 Nm bij 6000 tpm
Zithoogte: 78 cm
Aantal versnellingen: CVT automaat
Rijklaar gewicht : 261 kg
Tankinhoud: 16 l
Prijs: 11.050 euro

BMW C600 SPORT C650 GT

.: Meer Motoren :.

Terug

 

 

Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden