Vind AutoPress op
                          FacebookVind AutoPress op
                              Twitter
Autonieuws
FR  
 
Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Autoverzekering
 

 

Lamborghini Egoista

Walter de Silva’s eerbetoon aan 50 jaar Lamborghini

28/05/2013

Het was een emotioneel moment in Sant’Agata Bolognese. Als hoogtepunt van het gala ter ere van de 50e verjaardag van Lamborghini stelde Walter de Silva een ongelooflijke wagen voor aan de ca. duizend genodigden. Daarmee bracht de designdirecteur van de Volkswagen-groep hulde aan de eerste halve eeuw van het merk met de briesende stier. “Als Italiaan ben ik zeer gehecht aan dit Italiaanse merk. Als eerbetoon wilde ik een wagen ontwerpen die de klemtoon legt op het feit dat een Lamborghini steeds met passie gemaakt wordt, eerder vanuit het hart dan met het hoofd”, verklaarde een emotionele Walter de Silva.

De Egoista, zoals de wagen gedoopt werd, is inderdaad een samensmelting van passie voor innovatie en alternatieve oplossingen, dezelfde passie die van Lamborghini altijd al een merk apart gemaakt heeft. “Dit is een wagen gemaakt voor slechts één persoon, synoniem voor maximaal rijplezier en de ultieme uiting van persoonlijkheid.

Hij is ontworpen voor hypergesofisticeerde personen die enkel op zoek zijn naar de meest extreme en speciale zaken ter wereld. Hij staat voor hedonisme in zijn meest extreme vorm, het is een compromisloze wagen, in één woord: egoista (egoïstisch)”, legde de Silva verder uit.

De voorstelling van de supercar was ronduit spectaculair: zijn magistrale intrede werd voorafgegaan door een trailer die op de negen schermen in de vipruimte geprojecteerd werd. Het podium werd omgetoverd in een landingsbaan en een topmodel in pilotenoutfit begeleidde de Egoista bij zijn landing met lichtkegels, terwijl de brullende V10 de twintig meter hoge feesttent deed daveren: dat spektakel kregen de vipgasten te zien toen Lamborghini-voorzitter en -CEO Stephan Winkelmann de Egoista binnenstuurde, voor hij de geestelijke vader Walter de Silva op het podium riep.

Concept en technologie

De Lamborghini Egoista, aangedreven door een V10-motor van 5,2 l met 600 pk, is een bewust extreme en ongewone wagen met absoluut unieke eigenschappen. Hij werd ontwikkeld door het designteam van de Volkswagen-groep, meer bepaald door Alessandro Dambrosio (verantwoordelijk voor het exterieur) en Stefan Sielaff (interieur).

Het team van de Silva koos voor de creatie van een eenzitter, die voor alle typische Lamborghini-kenmerken – puur rijplezier, topprestaties en stijlwerkelijk de limieten opzoekt.

De cockpit, ontworpen als een pak op maat van de bestuurder, is een verwijderbaar geheel dat in combinatie met de rest van het voertuig een perfecte technische, mechanische en aerodynamische eenheid vormt. De inspiratie daarvoor komt naar goede Lamborghini-traditie opnieuw uit de luchtvaart, en meer bepaald van de Apache-helikopter, waarvan de cockpit in een noodgeval kan worden weggeschoten.

“De cockpit, volledig uit koolstofvezel en aluminium vervaardigd, is een soort overlevingscel, die de bestuurder perfect afschermt van en beschermt tegen de elementen”, lichtte de Silva toe. “Bij de ontwikkeling van de Egoista blikten we vooruit op een toekomst waarin het mogelijk zou kunnen zijn om de cockpit van een jet te verwijderen en in een wagen te integreren, om zo een alternatief vervoermiddel te creëren.”

Design

De buitenzijde wordt gekenmerkt door twee fundamentele aspecten: de architectuur en de gebruikte materialen. Het design wordt bepaald door een uiterst gespierde structuur, waarin holle en volle zones krachtig samensmelten. In zijaanzicht wekt het koetswerk de indruk van een stier die zich, met de horens naar beneden gericht, voorbereidt om aan te vallen. Het silhouet oogt tegelijk futuristisch en dynamisch, met zeer agressieve lijnen. Het gaat hier natuurlijk om een eerbetoon, een buitengewoon expressieve interpretatie van het Lamborghini-merkicoon, de befaamde briesende stier, waarbij de uitdaging was om het symbool van het merk harmonieus in het koetswerk te integreren. Onverschrokken en met stijl slaagden de ontwerpers in dat opzet. Het bovenaanzicht onthult een trimaranprofiel, waarin het centrale gedeelte met de cockpit een unieke eenheid vormt, onderstreept door de afdekkap in koolstofvezel vooraan.

Het koetswerk beschikt aan de bovenzijde niet over allerlei aerodynamische toevoegsels, maar is voorzien van ‘flaps’ die in het profiel geïntegreerd zijn en afhankelijk van de rijomstandigheden automatisch hun werk doen. Twee flaps aan de achterzijde komen bij hoge snelheid tevoorschijn om de stabiliteit te verhogen, terwijl een aantal luchtinlaten in de motorkap achteraan ervoor zorgen dat de koellucht optimaal naar de krachtige V10-motor stroomt.

 

Terwijl de wagen aan de voorzijde voorzien is van een profiel om de neerwaartse druk te verhogen, is de achterzijde volledig open, wat niet alleen een blik op de mechaniek mogelijk maakt en het gewicht verlaagt, maar ook voor een agressievere look zorgt. De lichten van de Lamborghini Egoista lijken meer op die van een vliegtuig dan van een wagen. De wagen heeft geen traditionele koplampen, maar een aantal leds die dienen als markeringslichten, om de positie van de wagen op de weg niet vlak, maar driedimensionaal af te bakenen, zoals dat ook bij vliegtuigen het geval is.

 

Twee witte lichten vooraan, twee rode achterlichten, een rood knipperlicht centraal achteraan, twee oranje markeringslichten op de flanken en twee extra lichtjes op het dak – rood aan de linkerzijde en groen rechts – bezorgen deze ufo op vier wielen zelfs in het donker een unieke uitstraling. Verscholen in de luchtinlaten vooraan, op de plaats waar het centrale gedeelte van het koetswerk overgaat in de twee zijdelingse secties, bevinden zich tot slot twee krachtige xenonlampen, arendsogen die de wagen in het donker een scherpe blik over lange afstanden bezorgen. Omdat hij volledig uit koolstofvezel en aluminium gemaakt is, heeft de Egoista zogenaamde ‘no-walk’-zones, duidelijk gemarkeerd zoals bij een vliegtuig. De gelijkenis met de wereld van de luchtvaart houdt daar echter niet op.

Het koetswerk is immers vervaardigd uit een speciaal materiaal dat niet zichtbaar is op de radar, de beglazing is ontspiegeld en oranje getint. Ook de velgen zijn uit radaronzichtbaar materiaal gemaakt, vlak en ruw en voorzien van plaatjes in koolstofvezel om de aerodynamica te optimaliseren.

Interieur

Het ontwerp van de cockpit is extreem rationeel en functioneel. Er is alleen een racezetel met een vierpunts veiligheidsgordel, elke strook in een andere kleur, de airbags en een strikt minimum aan instrumenten. De focus ligt op een centraal head-up dis4 play, een typisch kenmerk van straaljagers. Om uit te stappen moet de bestuurder het stuur verwijderen en op het instrumentenbord leggen, de elektronisch bediende koepel openen, rechtstaan, gaan zitten op een bepaald punt aan de linkerzijde op het koetswerk en zich vervolgens 180° vanuit de cockpit naar buiten draaien. Pas dan kan hij zijn voeten neerzetten en weer rechtstaan. Zelfs uitstappen vereist bij de Egoista eerder een piloot dan gewoon een bestuurder, net zoals bij een straaljager.

Filosofie

De Egoista heeft volgens Walter de Silva alle kenmerken die het karakter van Lamborghini typeren. “Het is alsof Ferruccio Lamborghini zou zeggen: Ik plaats de motor achterin, ik wil geen passagier. Ik wil de wagen voor mezelf en ik wil hem helemaal zoals ik het me voorstel. Het is een fanatieke wagen, Egoista is het juiste woord.” Als Lamborghini wagens produceert voor een select publiek, dan gaat deze nog een stapje verder. Het is een unieke wagen, een geschenk van Lamborghini voor Lamborghini, schitterend in zijn uniciteit. De Egoista is pure emotie die niemand ooit kan bezitten en die altijd een droom zal blijven, voor iedereen.

 

Terug

 

 



Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden