Vind AutoPress op
                          FacebookVind AutoPress op
                              Twitter
Autonieuws
FR  
 
Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Autoverzekering
 

 

Jaguar XE
Wereldpremière in Londonse "Earls Court"

09/09/2014

•    Eerste voorstelling van prestatiegerichte Jaguar XE S
•    3.0 liter V6-compressormotor als vlaggenschip: 340 pk en 0-100 km/u in 5,1seconden
•    Ultrazuinige 2.0 liter Ingenium-dieselmotor: 3,8 l/100 km en 99 g/km CO2
•    Sensationele prestaties, nauwkeurig rijgedrag, soepel rijcomfort
•    Dynamisch design, uitstraling van klassieke achterwielaandrijver
•    Lichtste en stijfste Jaguar-berline
•    Meest gestroomlijnde Jaguar uit de geschiedenis: Cd van 0,26
•    Intuïtief nieuw InControl-infotainmentsysteem
•    Intelligente actieve veiligheidssystemen om de bestuurder te ondersteunen
•    Lage gebruikskosten: uiterst competitieve verbruiks- en emissiecijfers, verzekeringsratings, onderhoudsintervallen en restwaarden
•    Prijsindicatie voor het XE-gamma: vanaf € 35.000
•    Volledige informatie over het gamma wordt vrijgegeven op het autosalon van Parijs op 2 oktober 2014

Jaguar
                                    XE


Bekijk de volledige fotogalerij van de Jaguar XE




Londen, 8 september 2014 – De Jaguar XE werd aan de wereld voorgesteld tijdens een evenement in Earl’s Court (Londen) waar heel wat bekende namen aanwezig waren.


Als echte 'driver's car' geeft de achterwielaangedreven Jaguar XE een nieuwe invulling aan het concept van de sportberline dankzij een geavanceerde lichte constructie, een aerodynamisch lijnenspel, een luxueus interieur en een uitmuntend rijcomfort en weggedrag. De XE verschijnt in 2015 in de showrooms met de ultraperformante XE S als topmodel.


De XE S beloont bestuurders met de responsiviteit en het raffinement van zijn 3.0 liter V6-compressormotor. De hoogtoerige krachtbron met 340 pk en een koppel van 450 Nm wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat met schakelhendels aan het stuur, die de bestuurder onmiddellijk toegang geeft tot de indrukwekkende vermogensreserves van de wagen. Hij stuwt de XE S in nauwelijks 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.


"Dankzij Jaguars positie als toonaangevende constructeur van prestigeauto’s uit aluminium konden we een lichte en stijve koetswerkstructuur ontwikkelen die nieuwe normen vestigt in zijn klasse. In combinatie met de geavanceerde chassistechnologieën van de XE staat die structuur garant voor een uitzonderlijke balans tussen wendbaarheid en raffinement, die voorheen was voorbehouden aan hogere segmenten."
Kevin Stride, Vehicle Line Director voor de Jaguar XE


De Jaguar XE, die in ruime mate gebruik maakt van aluminium, is het eerste model van Jaguar Land Rover dat werd ontwikkeld op basis van een nieuwe, modulaire structuur en legt de lat een stuk hoger op het vlak van het rijgedrag in het middenklassesegment. De lange wielbasis en lage zitpositie vertalen zich in perfecte proporties en een gestroomlijnd, coupéachtig profiel.
De grotere luchtinlaten, de verchroomde verluchtingsroosters opzij, de discrete achterspoiler en de optionele gesmede 20" lichtmetalen velgen van het S-model laten geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel van Jaguars drukgevoede 3.0 liter V6-benzinemotor.


Het interieur blinkt uit door zijn uitmuntende comfortpeil en plaatsaanbod. De exquise materialen en afwerking, en het traditionele vakmanschap van Jaguar onderscheiden dit interieur van alle andere in deze klasse.


De XE S krijgt het gezelschap van andere versies, aangedreven door de bijzonder efficiënte 2.0 liter viercilinder benzine- en dieselmotoren, gekoppeld aan een soepele handgeschakelde zesversnellingsbak of achttrapsautomaat. De diesels, die deel uitmaken van Jaguars volledig nieuwe Ingenium-familie, kunnen schermen met voorbeeldige verbruiks- en CO2-cijfers: 3,8 l/100 km en 99 g/km.


De XE is bovendien de lichtste, stijfste en meest gestroomlijnde berline die Jaguar ooit bouwde en heeft als eerste Jaguar recht op een elektrische stuurbekrachtiging, die werd afgesteld om een uitzonderlijke responsiviteit en feedback te verzekeren en tegelijk minder energie te verbruiken dan de klassieke hydraulische systemen. De XE kan de laagste gebruikskosten van alle Jaguars voorleggen en is tevens de meest milieuvriendelijke wagen uit ons gamma.


De aluminiumintensieve Jaguar XE loopt van de band in een speciaal daartoe gebouwde afdeling van de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull. In het kader van een investering van 1,5 miljard pond, zal deze uiterst flexibele, hypergeavanceerde productievestiging 1.700 nieuwe jobs creëren in Groot-Brittannië. 


De XE vult Jaguars berlinegamma aan en positioneert zich onder de XF en XJ.
Meer details over het volledige XE-gamma zullen worden vrijgegeven op het autosalon van Parijs in oktober.

Adembenemend design: vorm en functie zonder compromissen


De Jaguar XE werd parallel met de nieuwe modulaire architectuur ontwikkeld. Die architectuur biedt designmogelijkheden die vroeger simpelweg niet bestonden: de kernafmetingen werden bepaald door de ontwerpers en ingenieurs die van bij het begin samenwerkten met het motto 'alles wat we kunnen uitdenken, kunnen we ook creëren'.


Zo kwamen we tot de perfecte proporties: een korte overhang vooraan, een langere overhang achteraan en een dynamische ver naar achteren geplaatste passagiersruimte. Dankzij deze architectuur kan de XE zijn lage, sportieve rijpositie combineren met een gestrekt coupéprofiel.


De krachtig gebeitelde motorkap creëert een strakke, gespierde look. De oplopende gordellijn versterkt de indruk van beweging, terwijl de achterkant is geïnspireerd op die van de F-TYPE Coupé. De typische 'J-Blade'-dagrijlichten zijn nog zo'n onmiddellijk herkenbaar designelement van Jaguar. De achterlichten zijn herkenbaar aan de horizontale lijn die door een ronde lamp loopt, een krachtig stijlelement dat de XE erfde van de iconische E-TYPE.


Jaguar kan terugblikken op een rijke geschiedenis, boordevol adembenemende, aerodynamische wagens. De nieuwe XE sluit zich aan bij de traditie van een compromisloze vorm en functie: zijn gestroomlijnde koetswerk heeft de laagste luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van alle Jaguars ooit gebouwd: slechts 0,26. Die verwezenlijking is het resultaat van 1.200 simulaties met computergestuurde vloeistofdynamica en meer dan acht miljoen uren processortijd.


"We hadden ons als doel gesteld om een opwindend en dynamisch design uit te werken, dat de positionering van de XE als een echte 'driver's car' weerspiegelde. Dat is met de ver naar achteren geplaatste passagiersruimte en strakke lay-out aardig gelukt: zelfs wanneer hij stilstaat, lijkt de XE in beweging. Hij is visueel ook verwant met de F-TYPE en zal beslist opvallen in de massa."
Ian Callum, Director of Design voor Jaguar 


De verwachtingen die de koetswerkstijl van de XE oproept, worden meer dan ingelost door het interieur. Het ruime interieur plaatst de voorste inzittenden als het ware in een cocon, met een diepe middenconsole die een cockpitgevoel creëert. De wijzerplaten in F-TYPE-stijl en de naald die bij het starten rond de wijzerplaat draait, zetten het sportieve karakter van de berline in de verf.
Zowel voorin als achterin genieten de inzittenden een royale hoofd- en beenruimte. Zo bewijst de XE dat een gestroomlijnd koetswerk en ruim interieur niet noodzakelijk tegenstrijdig moeten zijn. De technische stoffen, het fijn generfde leder en details zoals de dubbele stiknaden in een contrasterende kleur geven het interieur een hoogwaardige toets. De keuze tussen glanzend zwart, textuuraluminium en eigentijdse houtsoorten versterkt de indruk van luxe en handwerk. De sfeerverlichting in tien mogelijke kleuren draagt bij tot de krachtige uitstraling.

Aluminiumintensief zelfdragend koetswerk: licht, stijf en veilig


Jaguar heeft meer ervaring met aluminiumconstructies dan om het even welke andere autobouwer. De onovertroffen expertise die het merk met dit lichte materiaal heeft opgebouwd, zit vervat in de revolutionaire koetswerkstructuur van de nieuwe XE. Zo werd hij als eerste model opgebouwd rond Jaguars volledig nieuwe modulaire architectuur en is hij de eerste in zijn klasse die een aluminiumintensief koetswerk gebruikt.


Het gaat daarbij voornamelijk over hoogwaardig aluminium uit de 6000-reeks. De koetswerkflanken zijn daar het perfecte voorbeeld van: de complexe persingen worden gevormd in één onderdeel en waar vroeger 1,5 millimeter plaatstaal werd gebruikt, is dat nu nog 1,1 millimeter, zonder daarbij aan stijfheid in te boeten.


De nieuwe XE werd ontwikkeld om aan 's werelds strengste crashtestnormen te voldoen, waaronder de Euro en US NCAP-tests. Bij aanrijdingen komt de aluminium motorkap automatisch omhoog om voetgangers maximaal te beschermen.


Duurzaamheid is een cruciaal aspect in het aluminiumverhaal van Jaguar. Door dit hoogwaardige materiaal te recycleren, dringen we de CO2-emissies op indrukwekkende wijze terug. De nieuwe XE is dan ook de eerste auto ter wereld die gebruik maakt van RC 5754, een aluminiumlegering die voornamelijk uit gerecycleerde materialen bestaat. In de toekomst zullen nog andere modellen RC 5754 gebruiken en zal deze doorbraak Jaguar helpen om zijn doelstelling te bereiken om tegen 2020 ten minste 75 procent gerecycleerde materialen te gebruiken.


"We hebben de XE zo sterk en licht mogelijk gemaakt door middel van exhaustieve analyses en door de nieuwste ontwikkelingstechnieken te gebruiken voor zijn design. Het was een hele uitdaging, maar de structuur van de XE staat aan de top van wat vandaag de dag mogelijk is."
Dr. Mark White, Chief Technical Specialist Body Complete voor Jaguar


Chassis: wendbaar, responsief en soepel


De nieuwe XE heeft het meest geavanceerde onderstel van alle auto's in zijn klasse en zal nieuwe normen vestigen wat het rijgedrag betreft: dit is een 'driver's car' pur sang. Terwijl de meeste van onze concurrenten hun toevlucht nemen tot een voorwielophanging van het MacPherson-type, hielden de onderstelingenieurs van Jaguar vast aan de superieure 'double wishbone'-configuratie. De voorste scharnierpunten in aluminium zijn even licht als stijf en worden door middel van een gepatenteerd productieproces gesmeed uit gegoten blokken.


Ook een klassieke meervoudige ophanging achteraan volstaat niet om de dynamische doelstellingen van Jaguar te halen. Daarom opteerden we voor het 'Integral Link'-systeem, dat normaal is voorbehouden aan grotere en duurdere wagens en dat de ideale zijdelingse en overlangse stijfheid biedt voor het nauwkeurige rijgedrag en het soepele rijcomfort. Er werd in ruime mate gebruik gemaakt van aluminium om het gewicht te minimaliseren.


De elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) biedt een indrukwekkend afstellingspotentieel en een grotere energie-efficiëntie dan de klassieke hydraulische systemen, maar de Jaguar-ingenieurs waren van mening dat de technologie nog niet op punt stond... tot nu.
Het prototype, dat werd ontwikkeld op basis van grotere wagens, overtuigde het onderstelteam ervan dat de EPAS-technologie voldoende rijp was om het brandstofverbruik te beperken zonder daarbij de feedback via het stuur aan te tasten. De XE maakt als eerste Jaguar gebruik van een elektrische stuurbekrachtiging. Het systeem reduceert niet alleen de CO2-emissies met zo'n drie procent, maar beantwoordt ook aan de prestatie-eisen van de Jaguar-ingenieurs.


"De introductie van een elektrische stuurbekrachtiging was een grote stap, die we nu echter in het volste vertrouwen kunnen zetten. De nagenoeg eindeloze regelingsmogelijkheden die ze biedt, hebben ons in staat gesteld om het responsieve, verbonden stuurgevoel te creëren dat een Jaguar vereist, en dat zonder toegevingen te doen op andere vlakken."
Mike Cross, Chief Engineer Vehicle Integrity voor Jaguar

Actieve veiligheid: intelligente systemen om de bestuurder te ondersteunen


De nieuwe lichte en stijve koetswerkstructuur van de XE werd ontwikkeld om aan 's werelds strengste wetgevingen en crashtestnormen te voldoen. Als aanvulling op de uitmuntende bescherming die deze structuur biedt, werden tal van geavanceerde rijhulpsystemen ontwikkeld om de bestuurder te ondersteunen en elke rit veiliger, ontspannender en aangenamer te maken.
Zo wordt de XE als eerste wagen ter wereld uitgerust met het ASPC-systeem (All Surface Progress Control). Het volledig nieuwe systeem, dat steunt op de decennialange terreinwagenervaring van de Jaguar Land Rover-ingenieurs, werkt als een snelheidsregelaar voor lage snelheden. ASPC is actief tussen 3,6 en 30 km/u: door het remsysteem en de motor nauwkeurig te regelen, biedt het zelfs in de gladste omstandigheden een optimale tractie zonder slip, en dat zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft aan te raken.


Door kleurenbeelden met hoog contrast op de voorruit te projecteren, informeert het head-up display met lasertechnologie de bestuurder met een maximale helderheid en minimale afleiding over zijn snelheid, de te volgen route, enz. Het lasersysteem verhoogt niet alleen de beeldkwaliteit, maar is ook kleiner en bijna een derde lichter dan andere systemen op de markt.
Jaguar is een van de eerste constructeurs in zijn segment die stereocamera's gebruikt. Die hypergeavanceerde sensoren vormen de 'ogen' van de autonome noodremhulp en meten op accurate wijze de snelheid van en afstand tot hindernissen op de weg. Ze kunnen de maximale remkracht activeren om aanrijdingen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken.


De stereocamera herkent ook verkeersborden en 'leest' wegmarkeringen voor de rijstrookassistent. De XE biedt tevens een adaptieve snelheidsregelaar, een detectie van snel naderend verkeer, een dodehoekassistent, een semiautomatische parkeerhulp voor parallel en haaks parkeren, en een detectie voor achteropkomend verkeer bij het achteruitrijden.

Beter geconnecteerd: volledig nieuw infotainmentsysteem


Het gloednieuwe InControl-infotainmentsysteem van de XE beschikt over de recentste technologieën om auto, bestuurder en buitenwereld met elkaar in verbinding te stellen. Het hart van het systeem is een 8"-aanraakscherm met een duidelijke en intuïtieve grafische interface en snelle responstijden.


De spraakbediening met normale commando's geeft toegang tot alle niveaus van het systeem zonder dat men door menu's hoeft te navigeren. Zo kunnen bestuurders hun blik op de weg houden. Het InControl-navigatiesysteem met SD-kaart vergemakkelijkt het updaten van de kaartgegevens. Het systeem ondersteunt ook Bluetooth, audiostreaming en USB-connectiviteit.


Smartphones brengen een ware revolutie teweeg in de manier waarop mensen met de wereld rond zich communiceren. De XE zorgt er dan ook voor dat bestuurders steeds verbonden blijven. De auto fungeert bovendien als wifi-hotspot en geeft meerdere toestellen tegelijk toegang tot het internet. De antenne van de wagen zorgt voor het best mogelijke signaal.


Dankzij Jaguar InControl Remote kunnen gebruikers van iOS- en Android-smartphones van om het even waar verbinding maken met hun wagen om een aantal functies te beheren. Zo kunnen ze vanop afstand de klimaatregeling van de XE instellen met een timer voor zeven dagen en kunnen ze de deuren vergrendelen en ontgrendelen of de motor starten. Jaguar InControl Apps geeft gebruikers via het aanraakscherm van de wagen toegang tot hun smartphone-apps.


"Continu bijgewerkte parkeerinformatie, conference calls, hotelreserveringen, verkeerswaarschuwingen... De InControl Apps zijn allemaal toegankelijk met een tik op het scherm. Uw geconnecteerde ervaring vereenvoudigen zonder uw interactiemogelijkheden te beperken: een sterk staaltje toptechnologie dat u nooit meer wil missen."
Dr. Mike Bell, Global Connected Car Director voor Jaguar 


Voor bestuurders die gewoon in alle rust willen genieten van de muziek introduceert de nieuwe XE de audiotechnologie van Meridian voor het eerst in dit segment. Deze fabelachtige geluidssystemen zijn de jongste vrucht van het langlopende partnerschap tussen Jaguar en de Britse audio-experts van Meridian en werden speciaal voor de nieuwe XE ontwikkeld. Unieke algoritmes garanderen de best mogelijke klankweergave en stemmen de luisterervaring perfect af op de interieurakoestiek.

Krachtbronnen: soepel, geraffineerd, efficiënt


De nieuwe XE wordt aangedreven door een gamma volledig aluminium vier- en zescilindermotoren op benzine en diesel, die stuk voor stuk een ontzagwekkende mix van prestaties, raffinement en zuinigheid combineren.


Voor klanten die op zoek zijn naar de ultieme prestaties en een sensationele motorklank van het vrijloop- tot het maximumtoerental, is er de XE S, die zijn 3.0 liter V6-compressormotor deelt met de alom bejubelde F-TYPE.


De directe verstuiverinjectie en volledig variabele kleppentiming optimaliseren het vermogen en koppel over het hele toerentalbereik. De cilinderhoek van 90 graden laat ruimte vrij voor de Roots-compressor met dubbele vortex terwijl een balansas borg staat voor de soepele werking.


Met zijn 340 pk en 450 Nm geeft de zescilinder de XE S uitzonderlijke acceleraties en prestaties: de sprint van 0 tot 100 km/u duurt slechts 5,1 seconden en de topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u.


Jaguar lanceert de XE ook met een nieuwe motorenfamilie van wereldformaat – Ingenium. Dit geavanceerde, intern ontwikkelde modulaire design werd vanaf een leeg blad papier ontwikkeld en wordt gebouwd in de nieuwe Britse motorfabriek van Jaguar Land Rover (UK Engine Manufacturing Centre), goed voor een investering van 500 miljoen pond.


De Ingenium-motoren, die meer dan 3 miljoen testkilometers afwerkten, vormen de hoeksteen van Jaguars strategie inzake CO2-arme krachtbronnen voor de toekomst. Ze werden ontwikkeld met het oog op een onovertroffen efficiëntie, raffinement en prestatieniveau. Ze zullen ook aan 's werelds strengste emissienormen voldoen.


De eerste Ingenium-motoren die van de band rollen, zijn 2.0 liter viercilinder-diesels. Een schone verbranding, een variabele timing van de uitlaatkleppen en een gesofistikeerde nabehandeling van de uitlaatgassen, zorgen ervoor dat de motoren aan de Euro 6-normen voldoen en reduceren de CO2-uitstoot tot nauwelijks 99 g/km (versie met 163 pk/280 Nm*). Later volgen nog krachtigere versies, die een uitzonderlijke zuinigheid aan een nog grotere responsiviteit koppelen. 


"Ingenium is een nieuwe familie van compacte, lichte, wrijvings- en emissiearme motoren die zowel de efficiëntie als de prestaties leveren die onze klanten overal ter wereld verlangen. De Ingenium-motoren zullen de nieuwe XE tot de zuinigste en milieuvriendelijkste Jaguar ooit maken.
Ron Lee, Chief Engineer Powertrain voor de groep Jaguar Land Rover


De rechtstreeks ingespoten 2.0 liter-turbobenzinemotoren tonen zich krachtig en geraffineerd, en genereren een hoog koppel vanaf lage toerentallen, om krachtige acceleraties vanuit stilstand en hernemingen in de tussenversnellingen te verzekeren. Deze wordt voor de XE verkrijgbaar in twee vermogensniveaus, die allebei zullen worden gekoppeld aan een lichtere versie van de ZF 8HP-automaat die de andere Jaguar-modellen gebruiken. Deze toonaangevende achttrapsautomaat wordt bediend met Jaguars unieke draaiknop voor de versnellingen (rotary shift selector).


De Ingenium-diesels zullen daarnaast ook worden aangeboden met een uitermate efficiënte handgeschakelde zesversnellingsbak, olie met lage viscositeit en een pseudodroge smering om parasietverliezen tegen te gaan. Alle transmissies van de XE onderscheiden zich door hun uitzonderlijk soepele en stille schakelovergangen.

Een aantrekkelijke business case: duurzaam en betaalbaar


De nieuwe XE is niet alleen de zuinigste Jaguar ooit, hij behoort ook tot de middenklassers met de laagste gebruikskosten. Met een CO2-uitstoot van nauwelijks 99 g/km kan de XE in veel landen rekenen op een erg laag belastingniveau en is hij in sommige landen zelfs vrijgesteld van taksen.


Jaguar Land Rover is op koers om de gemiddelde uitlaatemissies van zijn wagenpark met 25 procent te reduceren en de XE speelt een cruciale rol in die strategie. De focus op duurzaamheid gaat echter nog een stuk verder.


Het klinknagelen en lijmen van de lichte koetswerkstructuur van de XE verbruikt minder energie dan het klassieke puntlasprocedé. Het gebruik van gerecycleerd aluminium – en de nieuwe RC 5754-legering in het bijzonder – dringt de vraag naar primair aluminium terug waardoor er nog meer energie wordt bespaard. De XE bevat ook 46 kilogram aan gerecycleerde kunststoffen en hernieuwbare materialen, waardoor zijn ecologische impact nog verder daalt.


De Ingenium-diesels van de XE onderscheiden zich niet alleen door hun uitzonderlijke zuinigheid, maar ook door hun onderhoudsinterval van 33.000 kilometer of twee jaar. Van bij het begin hebben de ontwerpers alles in het werk gesteld om te zorgen dat de hoofdonderdelen gemakkelijk toegankelijk bleven om zo de kosten voor gepland onderhoud en herstellingen te drukken. Daardoor kan de XE ook bogen op een uiterst competitieve verzekeringsrating.


Meer details over het volledige XE-gamma zullen worden vrijgegeven op het autosalon van Parijs in oktober.

JAGUAR XE: TECHNISCHE SPECIFICATIES*

MOTOR & TRANSMISSIE
Cilinderinhoud (cc)    2,995
Cilinders    6
Kleppen per cylinder    4
Boring/ Slag (mm)    84.5/ 89.0
Cilinderblok    Aluminium
Cilinderkop    Aluminium
Inspuiting    150bar directe injectie
Boosting systeem    Twin-Vortex supercharger
Transmissie    Automatische ZF 8HP45 met 8 versnellingen


PRESTATIES
0-100km/h (sec)    5.1
Topsnelheid (km/h)    250
Vermogen (pk) (kW)    340 (250) @ 6,500tpm
Koppel (Nm)    450 @ 4,500tpm
Verbruik (litres/100km)
EU gecombineerd    8.3
CO2 emissies (g/km)
EU gecombineerd    194


AFMETINGEN
Lengte (mm)    4,672
Breedte zonder spiegels (mm)    1,850
Hoogte (mm)    1,416
Wielbasis (mm)    2,835
Leeggewicht (kg)    Vanaf 1,474


*Constructeursschattingen op het moment van de publicatie.

 

Bekijk de volledige fotogalerij van de Jaguar XE


Terug

 

 



Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden