Vind AutoPress op
                          FacebookVind AutoPress op
                              Twitter
Autonieuws
FR  
 
Gratis Abonnement
Tweedehands Auto
Gastenboek
AutoPress Favorieten
Autoverzekering
 

 

De nieuwe Golf GTI

28/05/2013

- 220 pk of 230 pk en tot 18% zuiniger
- Progressieve stuurinrichting, xenonkoplampen en sfeerverlichting standaard
- Handlingcapaciteiten van een rasechte sportwagen

In de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg rolden tot op vandaag ongeveer 1,9 miljoen exemplaren van de Golf GTI van de band, bestemd voor klanten over de hele wereld. Op het moment van zijn ‘uitvinding’ in 1976, kon niemand een dergelijk succes voorspellen. Aanvankelijk zouden er slechts 5.000 exemplaren gebouwd worden van deze wagen, de meest succesvolle van dit type ooit. Een fenomeen! 37 jaar geleden gaf de eerste Golf GTI preciezer dan enige andere compacte wagen vorm aan dynamiek. Door zijn betaalbare prijs kreeg bovendien een ruimer publiek dan ooit toegang tot sportieve wagens.

 

Hij had alles: een veilig en performant onderstel, een pittige en tegelijk zuinige injectiemotor en een even uniek als tijdloos design. Dat alles werd aangevuld met elementen die de wagen legendarisch zouden maken, zoals de rode omranding van het radiatorrooster, de zwarte band rond de achteruit, het sportstuur afkomstig van de Scirocco, de golfbal als schakelpookknop, de perfect ergonomische sportzetels bekleed met stof in een klassiek ruitjespatroon en drie letters die intussen in ieders geheugen gegrift staan: GTI. Vandaag staat de zevende generatie van de GTI in de startblokken.

100% meer vermogen

 

De eerste motor van de oer-Golf GTI ontwikkelde precies 81 kW (110 pk). Vandaag levert de jongste versie minimum 162 kW (220 pk), exact het dubbele dus. Bovendien biedt Volkswagen ook een versie met nog 10 pk extra aan, de Golf GTI ‘Performance’ met 169 kW (230 pk).

2 l, turbo en directe injectie

 

De nieuwe Golf GTI heeft een turbomotor van de derde generatie van de EA888-reeks, met een compleet nieuw ontwikkelde cilinderkop. Het (watergekoelde) inlaatspruitstuk (dat de uitlaatgassen naar de turbo voert) is volledig in de cilinderkop geïntegreerd. Die koeling van de uitlaatgassen speelt een grote rol in de verlaging van het verbruik van de nieuwe Golf GTI bij vollast. Voorts beschikt de TSI van 1.984 cm3 over een variabele klepsturing met dubbele nokkenasverstelling. Daarenboven is ook de kleplichting aan uitlaatzijde in twee posities verstelbaar. Dat maakt een betere gaswissel mogelijk, met als resultaat een betere verhouding tussen prestaties, verbruik en uitstoot.

Tot 18% lager verbruik met manuele versnellingsbak

 

In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak realiseren beide versies van de GTI, die steeds zijn uitgerust met het stop-startsysteem, eenzelfde laag gemiddeld verbruik van 6 l/100 km* (wat resulteert in een CO2-uitstoot van 139 g/km). Dat betekent een daling van het gemiddelde verbruik met 1,3 l/100 km (of 18%) vergeleken met de nochtans minder krachtige voorganger (155 kW/210 pk).

Tot 14% zuiniger met DSG-versnellingsbak

 

De nieuwe GTI is eveneens beschikbaar met de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak, die bliksemsnel schakelt zonder onderbreking van de trekkracht en zo perfect bij het dynamische karakter van de wagen past. Gekoppeld aan deze versnellingsbak verbruiken beide versies van de GTI gemiddeld slechts 6,4 l/100 km (CO2-uitstoot respectievelijk 148 en 149 g/km), of 1 l/100 km minder dan de voorganger van 210 pk.
* gemeten volgens NEDC

42 kg lichter

 

De aanzienlijke verbruiksdaling van de Golf GTI is te danken aan tal van maatregelen in de strijd voor iedere centiliter. Net zoals het model waarvan hij is afgeleid, is ook de sportiefste Golf gebouwd op het MQB-platform voor voertuigen met dwars voorin ingebouwde motor. In het geval van de GTI kon het gewicht van 1.393 kg verlaagd worden tot 1.351 kg (-42 kg).

Ook de aerodynamica werd geoptimaliseerd. De reeds zeer goede Cw.A-waarde van 0,73 m2 van de vorige generatie daalde tot 0,70 m2 voor de nieuwe. In stadsverkeer en in files helpt het standaard stop-startsysteem aanzienlijk om het verbruik te verlagen. Dankzij het gevoelig hogere koppel (350 Nm tgo. 280 Nm vroeger) kon bovendien gekozen worden voor een eindoverbrenging die het motortoerental verlaagt. Last but not least dragen ook een aantal motorinterne maatregelen, zoals een nieuw innoverend thermomanagment, bij tot de verbruiksdaling.

10 km/u sneller

 

Tegenover de lage verbruiks- en uitstootwaarden zet de Golf GTI indrukwekkende prestaties. De versie van 220 pk sprint van 0 tot 100 km/u in 6,5 s en bereikt zijn topsnelheid bij 246 km/u (met DSG: 244 km/u). De GTI Performance heeft voor de sprint slechts 6,4 s nodig en heeft een maximumsnelheid van 250 km/u (met DSG: 248 km/u). Daarmee is deze laatste 10 km/u sneller dan de vorige Golf GTI.

Met zijn dynamische potentieel dringt de nieuwe Golf GTI door tot het segment van de duurdere sportieve premiumwagens. Dat geldt in het bijzonder voor de Golf GTI Performance, die beschikt over een specifiek voor dit model ontwikkeld elektronisch geregeld differentieel tussen de voorwielen. De toevoeging ‘Performance’ staat niet alleen voor meer vermogen en het elektronisch geregelde differentieel, maar ook voor een verbetering van het weggedrag, behalve dankzij het genoemde differentieel onder meer dankzij een nog groter remsysteem.

 

 

Terug

 

 



Copyright 2002-2014 (C) All Right Reserved by AutoPress - Created, Powered & Designed by Marc Lebrun Home || Autoverzekering || Tweedehands auto || Contact || Onze Partners || Colofon  

Elk gebruik of voortplanting van de inhoud van deze website zonder voorafgaande vergunning van de uitgever worden strikt en ongeoorloofd verboden